Bedrageri

Kredittkort er et sikkert betalingsmiddel, men det finnes alltid en risiko for at bedragere forsøker å lure til seg din personlig informasjon som kortnummer, PIN-kode eller lignende. Det finnes ulike former for bedrageri og de skjer vanligvis via internett, telefon eller e-post. Derfor oppfordrer vi våre kunder til å behandle kredittkort som et verdipapir.

Vårt sikkerhetssystem

EnterCard jobber hele tiden med å forbedre sikkerheten. Vi bruker derfor et avansert overvåkningssystem som overvåker korttransaksjoner og slår alarm ved mistanke om svindel. Om du mottar en SMS der vi spør om du har brukt kortet, så er dette en del av vårt arbeid for å bekjempe svindel. Hvis EnterCards sikkerhetssystemet oppdager «mistenkelige» betalinger, sender vi ut en SMS for å verifisere om du kjenner til transaksjonen. Du kan svare på denne og si fra om det er du som har brukt kortet (JA/NEI etterfulgt av din fødselsdato). Hvis du ikke kjenner igjen betalingen, vil våre sikkerhetseksperter ta kontakt og hjelpe deg.

Har du fått e-post der du blir bedt om å oppdatere kortopplysninger?

EnterCard sender aldri ut e-poster hvor vi ber om konfidensiell informasjon som personnummer, kortnummer, utløpsdato eller din «SecureCode» for internetthandel. Mottar du en slik e-post er dette sendt fra noen som ønsker å innhente opplysninger for å kunne misbruke dem.

Hvordan kan du se om det er en falsk e-post?

  • Avsenderadressen er ikke EnterCard, eller domenenavnet kan avsløre et annet navn enn EnterCard.
  • I e-postene blir du ofte bedt om å oppdatere personlige opplysninger. Hvis ikke, påstår de at kortet blir sperret eller at kjøp ikke kan gjennomføres.

Under ser du et eksempel på en falsk e-post:

Fraud_email

Hva gjør du om du mottar en slik e-post?

  • Svar aldri på slike e-poster.
  • Ikke klikk på lenker i e-posten.
  • Hvis du har gitt fra deg personlige opplysninger, ring oss snarest på telefon 73 89 77 97.