Møt våre kolleger

 

‹‹Entercard er kjent for å ha en god bedriftskultur. Vi er sosiale, kompetente, tolerante og holder høyt tempo. Men vi glemmer ikke å ha det gøy på jobb! ››

Jonas har jobbet i Entercard siden 2006. I løpet av disse årene har han hatt sju forskjellige stillinger og sett hvordan selskapet har vokst fra under 200 medarbeidere til over 450.

«Siden jeg startet i selskapet i 2006 har kulturen endret seg mye. Den gang hadde Entercard rundt 200 ansatte. Vi drev forretninger på det norske markedet ut fra et gründerperspektiv. I dag har vi mer enn 450 medarbeidere i Skandinavia, men vi er fremdeles små nok til å kunne snu oss rundt i en fart.»

Jonas begynte i Entercard etter en mastergrad i International Business Management fra EAE i Barcelona og økonomi og ledelse fra BI i Norge. Han var på jakt etter jobber som var relevante for avhandlingen hans om at databaser kunne bidra til økt kundelojalitet. Han fant det han lette etter i Entercard , der han startet med å jobbe som markedskonsulent.

«Entercard er kjent for å ha en god bedriftskultur. Vi er sosiale, kompetente, tolerante og holder høyt tempo. Men vi glemmer ikke å ha det gøy på jobb! De ansatte her kommer fra mer enn 40 land, og det gjør bedriftskulturen både rikere og mer dynamisk. Det gir et bredere perspektiv på alle nivåer.»

Frem til 2019 hadde Jonas hatt seks forskjellige stillinger i konsernet. I oktober 2019 startet han i rollen som salgssjef for re:member kredittkort.

Mye har endret seg på markedsføringsfronten siden 2006. Selv om grunnprinsippene er de samme, har data og digitale verktøy revolusjonert feltet. Kompetansen som krevdes for å lykkes og blandingen av kanaler som brukes for å nå kunder er svært forskjellig fra slik det var for 15 år siden.

«Jeg vil si at Entercard er mer dynamisk enn andre firma. Vi er raske i vendingen for å være bedre rustet til å møte en enda mer digital fremtid. Jeg mener at vi ligger helt i tetsjiktet når det gjelder digital markedsføring, og vi gir rom for eksperimentering og tidlig adoptering for fortsatt å holde oss der».

‹‹Det å jobbe i Entercards Customer Operations-avdeling er den beste måten å lære om våre produkter, hvilke behov våre kunder har og hvordan prosessene våre fungerer.››

Raed begynte å jobbe i Entercard som kundekonsulent i juli 2014 gjennom et rekrutteringsfirma. Han fikk tilbud om fast stilling som Product Specialist etter at konsulentperioden var over – derfra spiret interessen for tekniske oppsett. Raed fant snart ut at både hjernen og hjertet hans tilhørte IT-avdelingen, hvor han i dag er ansatt som Business Analyst.

«Å jobbe i Customer Operations-avdelingen gav meg god forståelse for våre produkter, systemer og forretningsprosesser, og jeg kunne forstå og løse nye oppgaver raskere enn jeg ellers hadde kunnet. Det som er bra ved å gjøre karriere internt er at man kan bytte arbeidsoppgaver flere ganger, men fortsette å være del av den fantastiske kulturen vi har i Entercard. Det å jobbe sammen med engasjerte og dyktige kolleger byr på spennende muligheter», forteller Raed.

Som Business Analyst jobber han med tekniske krav i ulike prosjekter, som dokumentasjon og testing, og er i tillegg engasjert som løsningsdesigner for hvordan apper skal fungere. Hans lidenskap og motivasjon for arbeidsoppgavene uttrykkes gjennom måten han forteller om dem på.

«Jeg lærer nye ting nærmest konstant, og jeg samarbeider med kolleger i nesten alle avdelinger. Jeg er ganske ny i stillingen, som gjør meg avhengig av mine seniorkolleger, men det motiverer meg til å nå deres kunnskaps- og ferdighetsnivå. Vi har et støttende og energisk arbeidsmiljø hvor vi deler ideer og løser problemer sammen.»

‹‹Jeg er glad i folk. De er best! Å få andre til å vokse gjør at jeg også vokser. De lærer meg så mye, og det blir en utveksling.››

I 2012 jobbet Tamara som lærer i historie og religion. Hun følte at tiden var moden for en forandring. En venn tipset henne om en stilling i innkrevingsavdelingen i Entercard, og siden da har hun ikke sett seg tilbake. Med sin naturlige drivkraft og evne til å begeistre har Tamara gått fra å være innkrevingsagent til å bli avdelingsleder med regionalt ansvar i 2019. Underveis har hun også hatt stillinger som koordinator og teamleder. Da teamet flyttet inn under kredittrisikoavdelingen, så hun arbeidet de gjorde i et nytt perspektiv. Overflyttingen førte til at innkrevingsteamet ble mer inkludert i de strategiske diskusjonene og utviklingen for øvrig.

«Selv om jeg anser meg selv som en svært sosial person, har jeg lært at det også er mulig å utvikle denne delen av meg selv. Siden jeg kommer fra Sør-Amerika har jeg erfaring med å håndtere kulturforskjeller. Det har vært viktig for meg og min utvikling, og jeg ber alltid teamet mitt om tilbakemelding siden jeg vet at jeg alltid kan bli bedre.»

Teamet til Tamara gir henne styrke, og det er lett å merke hvor lidenskapelig opptatt hun er av å være en god leder og få andre til å vokse og utvikle seg. Det viktigste er at teamet hennes merker at de får støtte og har de verktøyene de trenger for å hjelpe kundene. Innkrevingsteamet møter kunder som er i en vanskelig situasjon, og deres rolle er å finne en løsning som fungerer for kunden. For å fortsette å utvikle verktøyene og kompetansen som kreves i møtet med kundene, er Tamara opptatt av at arbeidsmiljøet skal preges av åpenhet og tilbakemeldinger slik at alle kan vokse og utvikle seg.

 

‹‹I mine første år hadde jeg tre forskjellige roller – i et større selskap ville jeg nok bare fått èn bestemt og smal oppgave.››

Zhixue Su har jobbet i Entercard som Credit Risk Analyst i tre og et halvt år. Etter å ha fullført sin Master of Finance i Stockholm, og møtt noen ansatte fra Entercard, bestemte han seg for å søke jobb hos oss. Han fikk den. En av hovedgrunnene til at Zhixue søkte seg inn hos Entercard, var muligheten til å utvikle seg og få innsikt i ulike områder av selskapet. I sin avdeling, Credit Risk, er det tre store team, og ansatte har mulighet til å bytte mellom dem alle.

«I mine første år hadde jeg tre forskjellige roller – i et større selskap ville jeg nok bare fått èn bestemt og smal oppgave. Entercard er også ganske fleksible og raske i forhold til tradisjonell bankvirksomhet. Vi har ikke det nedarvede systemet som kan holde deg tilbake, men kan raskt sette i gang innovasjoner».

Zhixue er ansvarlig for å bygge en kredittrisikomodell for hele avdelingen. Entercard mottar mange søknader hver dag som det ville være håpløst å godkjenne manuelt. Modellen som Zhixue er ansvarlig for, genererer kundeinformasjon innenfor bestemte parametere slik at en risikovurdering kan utføres automatisk, og applikasjoner behandles effektivt. Men for Zhixue handler kjærligheten til dataanalyse om mer enn bare risiko:

«Dataanalyse gir deg utallige muligheter til å undersøke hva som driver kunden og hvorfor kundene har en bestemt oppførsel. Vi finner ikke bare mønstre, men bruker vår kunnskap til å finne motivasjonen bak mønstrene. Du kan alltid finne interessante mønstre i data, men det handler om å finne de mønstrene som er drivere for virksomheten. For meg er det morsomst når analyseresultatene blir en strategisk suksess og fører til vekst i selskapet.»