Spørsmål og svar

Her finner du de spørsmålene våre kunder oftest stiller. Vi har delt spørsmålene inn i temaer, så det blir lettere å finne svar på det du lurer på.

BankID

Hva er BankID, og hvorfor trenger jeg det?

BankID gjør at du kan identifisere deg og signere avtaler på nett. Du trenger BankID for å signere din søknad, ved innlogging i nettbanken, og hvis du skal aktivere en av våre app’er. Hvis du ikke har BankID får du det ved å kontakte din bank. Du kan lese mer om BankID på www.bankid.no

Søknad

Jeg har fått avslag på søknad om kredittkort. Hva er grunnen til det?

Vi gjør en grundig helhetsvurdering av alle søknader. For å få innvilget en søknad må du være fylt 18 år, ha en ordnet økonomi og ikke ha betalingsanmerkninger.

Hvor mye får jeg i kredittgrense?

Du vil få innvilget en kredittgrense etter vår kredittvurdering. Denne tar utgangspunkt i din økonomiske situasjon og historie.

Hvordan mottar jeg kortet?

Etter at din søknad er innvilget og du har signert med din BankID, vil kortet bli sendt deg med posten i løpet av 3-5 dager. Når kortet er sendt fra vår kortleverandør vil du motta en SMS.

Hva er minimum alder for å søke om kredittkort?

Du må være minst 18 år gammel for å søke om kredittkort.

Trenger jeg sikkerhet eller kausjonist for å få et kredittkort?

Nei, det trenger du ikke. Den kreditten du får innvilget er et usikret lån.

Må jeg ha høy inntekt for å få et kredittkort?

Nei, men du må ha fast inntekt og ingen betalingsanmerkninger.

Hvor lang tid tar det fra jeg søker om kredittkort til jeg har det?

Dersom din søknad blir godkjent vil du etter 3-5 virkedager motta kortet i posten. Du vil motta en SMS når kortet er sendt fra vår kortleverandør. PIN-koden kommer i posten noen dager etter at du har mottatt kortet. Du kan se din PIN-kode ved å logge inn i vår nettbank. Se vår guide for hvordan du enkelt kan finne din PIN-kode. Denne tjenesten er ikke tilgjengelig for kunder med MasterCard Gold eller Helgeland Gull.

Hvordan får jeg tilgang til min nettbank?

Du finner lenke til alle våre produkters nettbank ved å trykke på den oransje lenken oppe i høyre hjørne på denne siden.

Hvordan får jeg tilgang til min App?

Ved å følge disse punktene vil du enkelt kunne installere appene våre på din mobil:

  1. Gå til App Store eller Google play og last ned appen for ditt produkt. Søk på ditt produkt (re:member, lofavor mc, coop mastercard eller coop visa, kredittkort for medlemmer).
  2. Aktivér appen med BankID eller BankID på mobil.
  3. Skriv inn aktiveringskoden i appen.
  4. Velg deretter en personlig firesifret PIN-kode. Nå er du klar!

Per i dag har vi apper for kredittkortene re:member, Kredittkort for medlemer, COOP og Boligbyggelagenes Kredittkort for medlemmer.

Overføring av penger

Hvordan kan jeg overføre penger til egen bankkonto/lønnskonto?

Du kan enkelt overføre penger i vår nettbank. Tjenesten koster kr 35 + 1 % av beløpet som overføres. Du kan overføre inntil disponibelt beløp på kortet.

Faktura og nedbetaling

Hva er kontonummer og KID for innbetaling?

Ønsker du å betale inn utenom fakturaen du mottar hver måned bruker du følgende kontonummer:

  • Kredittkort: 1430 06 42641.
  • Lån: 1430 08 78904

KID-nummer og kontonummer for innbetaling er det samme hver måned, så du kan bruke opplysningene fra en tidligere faktura.

Hvordan kan jeg betale fra en utenlandsk bankkonto?

Hvis du ønsker å betale din faktura fra en utenlandsk bankkonto må du i tillegg til konto- og kidnummer, oppgi IBAN og SWIFT.

Kredittkort:

  • IBAN: NO 5314300642641
  • SWIFT: SWEDNOKK

Lån:

  • IBAN: NO60 1430 0878 904
  • SWIFT: SWEDNOKK

Hvor ofte får jeg faktura?

Du får faktura en gang i måneden. Du kan velge å ha forfallsdato den 1., 10., 15. eller 20. i hver måned. Du kan enkelt endre din forfallsdato i din nettbank.

Hvordan får jeg eFaktura?

Hvis du ønsker eFaktura kan du bestille dette når du betaler kredittkortfakturaen i nettbanken. Med eFaktura får du regningen tilsendt direkte til din nettbank i stedet for at den kommer i posten. Det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne regningen i nettbanken. Det er fullt mulig å endre beløpet på eFakturaen hvis du ønsker det. Det belastes ikke fakturagebyr dersom du benytter eFaktura.

Kan jeg variere det månedlige tilbakebetalingsbeløpet?

Når du mottar fakturaen vil den være påført et minimumsbeløp som må innbetales til forfall, utover det kan du selv velge hvor mye du ønsker å betale.

Hvor finner jeg en oversikt over bruk og saldo på kortet mitt?

I nettbanken eller i appen har du full oversikt over saldo og bevegelser på kortet ditt. Der ser du dato, brukersted og beløp. Du kan også få saldo tilsendt på SMS – dette gjøres ved å sende en tekstmelding med kodeord <SALDO> til 2370. MasterCard Gold og Helgeland Gull kunder kan dessverre ikke få tilsendt saldo på SMS.

Hvordan betaler jeg fakturaen?

Fakturaen betaler du på samme måte som andre regninger. Du kan også bestille eFaktura, og få fakturaen i nettbanken din.

Hva innebærer betalingsfri måned?

Om du trenger å utsette betalingen en måned kan du søke om betalingsfri måned i nettbanken eller ta kontakt med vårt kundesenter. For å få en betalingsfri måned må du blant annet ha hatt kortet i minimum 3 måneder. Renteutgiftene som påløper underveis kommer på neste måneds faktura. Det innvilges ikke betalingsfri måned på allerede forfalte beløp.

Hvor lenge blir en betalingsanmerkning stående?

En betalingsanmerkning vil bli slettet ved innfrielse av kravet.

Får man betalingsanmerkning ved oversendelse til inkasso?

Du får ingen betalingsanmerkning ved oversendelse til inkasso dersom kravet fra inkassobyrået betales. Betalingsanmerkning påløper først når kravet må inndrives rettslig.

Jeg har en inkassosak vedrørende mitt kredittkort og har fått regning på et salær. Hvordan beregnes disse salærsatsene ?

Tariffmessig salær er en lovfestet sats inkassoselskapet har lov til å belaste kunden for å inndrive et krav. De maksimale satsene er lovregulert i Inkassoforskriften, utarbeidet av Justisdepartementet.

Når blir beløpet jeg skylder på mitt kredittkort sendt til inkasso?

Så snart et inkassovarsel har forfalt kan kravet sendes til inkasso.

Endring av kredittgrense

Hva gjør jeg hvis jeg ønsker å øke eller redusere kredittgrensen?

Du kan søke om å endre din kredittgrense i nettbanken. Vi trenger da opplysninger om arbeidsstatus, brutto inntekt, gjeld og eventuelt andel av felles gjeld. Kunder med MasterCard Gold og Helgeland Gull må kontakte vårt kundesenter for å endre kredittgrensen.

Mistet kort

Hva gjør jeg dersom jeg har mistet kortet?

Dersom du mister eller blir frastjålet kortet ditt er det viktig at du melder fra med én gang. For kontaktinformasjon, se vår kontaktside. Du vil motta en bekreftelse på at kortet er sperret og få tilsendt et nytt kort. Noter ditt kortnummer og telefonnummer til vår sperretjeneste slik at du har det raskt tilgjengelig dersom du mister eller blir frastjålet kortet ditt.

PIN-kode

Glemt PIN-koden?

I nettbanken kan du se din PIN-kode. MasterCard Gold og Helgeland Gull kunder kan dessverre ikke benytte denne tjenesten.

Endre PIN-kode?

Det er enkelt å endre PIN-koden i vår nettbank. Din nye PIN-kode vil ikke være aktiv før du har mottatt et nytt kort fra oss etter ca en uke. Du kan fortsatt bruke det gamle kortet sammen med din gamle PIN-kode. Se vår guide for hvordan du endrer PIN-kode i nettbanken.

Sikker netthandel

Hva er sikker netthandel?

Sikker netthandel er et ekstra element som skal forhindre uautorisert bruk av kredittkortet ditt. Det er det samme som Verified by Visa eller MasterCard® SecureCode. Straks du har registrert ditt kort, kan ingen benytte kortnummeret til å foreta handel på nettet uten ditt personlige passord.

Er sikker netthandel vanskelig å bruke?

Sikker netthandel er raskt og enkelt å bruke. Når du handler hos et brukersted som tilbyr løsningene vil det dukke opp et vindu for sikker netthandel. Følg de enkle prosedyrene for aktivering, for deretter å velge mellom BankID eller å legge inn eget passord, og så er du ferdig.

Trenger jeg et nytt kort for å bruke sikker netthandel?

Alle eksisterende kort kan benyttes for tjenesten.

Hvorfor skal jeg registrere meg for sikker netthandel?

For å sikre at du kan foreta sikker netthandel og sikker autentisering.

Jeg har glemt eller fått mitt passord sperret, hva gjør jeg?

Har du glemt hvilket passord du har eller får beskjed om at passordet er sperret må du gjøre en ny registrering. Dette gjøres enkelt ved å følge lenken «Glemt/sperret passord» som kommer frem du når skal gjennomføre et kjøp på Internett.

Bruk av kortet

Hvorfor tar noen butikker eller brukersteder gebyr når jeg betaler med kredittkort, mens andre ikke gjør det?

Noen brukersteder tar et ekstra gebyr dersom du betaler med kort. Dette gjelder stort sett i utlandet. Det er brukerstedene som bestemmer om de skal ta et slikt gebyr eller ikke, og de bestemmer også størrelsen på gebyret. Det er ikke en utbredt praksis, men det forekommer i enkelte bransjer. I tillegg vet vi at en del nettbutikker praktiserer ekstragebyr ved betaling med kredittkort. Butikken eller brukerstedet er forpliktet til å informere deg som kunde hvis du vil bli belastet med et ekstragebyr. Det kan likevel være lurt å spørre betjeningen før du betaler.

Hva menes med rentefri betalingsutsettelse?

Ved bruk av våre kredittkort har du en rentefri periode fra du bruker kortet til fakturaen forfaller. Antallet rentefrie dager vil variere utfra når i fakturaperioden kortet er benyttet.

Hvordan betaler jeg reiser med kortet?

Bestiller du reiser på internett er det enkelt og sikkert å betale med kredittkort. Hvis du mottar faktura fra reiseoperatøren kan du legge denne til betaling i nettbanken så belaster vi reisen for deg. Denne tjenesten koster 35 kr + 1% av beløpet.

Hvor kan jeg bruke kortet?

Kortet kan benyttes på alle brukersteder som er merket med Visa eller MasterCard. Du kan også ta ut kontanter i alle norske og utenlandske minibanker. Det er smart å bruke kredittkort til å betale for varer og tjenester på internett, fordi du da kan kontrollere belastningene før du betaler. NB: Kortet er sperret for pengespill på internett.

Endring av adresse

Jeg har endret adresse, hva gjør jeg?

Du registrerer din nye adresse hos folkeregisteret. Vi oppdaterer ukentlig våre adresser mot folkeregisteret.

Reklamasjon

Hva er tidsfristen for å foreta en reklamasjon?

Det er viktig at man reagerer så snart som mulig, dersom man ønsker å reklamere på transaksjoner på kortet.

Tilbakeføring forutsetter at Kortholder setter frem krav om tilbakeføring uten ugrunnet opphold etter at Kortholder ble eller burde ha blitt kjent med forholdet.

Hva gjør jeg når jeg har kjøpt noe, men vil reklamere?

Du må alltid kontakte selgeren først for at de skal få muligheten til å evt erstatte varen du har bestilt eller korrigere/tilbakeføre beløpet. Dette går ofte raskere og er samt et krav for at vi kan hjelpe videre med saken om det ikke løser seg.

Dersom du ikke får løst saken med selger, kan du følge reklamasjonsprosessen.

Hva gjør jeg når jeg får belastninger fra samme sted hver måned?

Når man får belastninger fra samme sted hver måned, er dette ofte et abonnement man har opprettet i kjøpsøyeblikket. Det er viktig å lese betingelsene man aksepterer ved kjøp på nettet, ønsker man ikke lenger et slikt abonnement må dette sies opp. Sjekk e-posten din rundt første belastning, eller søk opp selger på nettet for å kontakte de for å avbestille abonnementet.

Får du fortsatt belastninger etter at du har sagt opp abonnementet kan vi hjelpe deg med å reklamere.