Spørsmål og svar

Her finner du de spørsmålene våre kunder oftest stiller. Vi har delt spørsmålene inn i temaer, så det blir lettere å finne svar på det du lurer på.

BankID

Hva er BankID, og hvorfor trenger jeg det?

BankID er elektronisk legitimasjon som du bruker på nettet og fungerer på samme måte som bankkort, førerkort eller pass i den fysiske verdenen. I den elektroniske verdenen kan BankID benyttes for å identifisere hvem du er. Du kan bruke BankID til for eksempel å logge inn i nettbanker eller signere dokumenter.

BankID med kodebrikke eller app
Når du benytter deg av BankID, identifiserer du deg med fødselsnummer sammen med en kodebrikke eller app og det personlige passordet du har valgt. Ulike banker tilbyr ulike kodetjenester slik som kodebrikke, kodekort eller apper. Dersom du lurer på om du har BankID eller du ønsker å opprette det, kan du ta kontakt med banken din eller logge inn i din personlige nettbank.

BankID på mobil
Med BankID på mobil trenger du kun mobiltelefonen din ved innlogging i for eksempel nettbanken. I BankID på mobil-tjenesten bruker du mobilnummer, fødselsdato og en selvvalgt PIN-kode for å logge inn. Hvordan du går frem med aktiveringen avhenger av hvilken bank du har.

Sikkerhet med BankID
BankID er en personlig elektronisk legitimasjon og det er derfor viktig at du håndterer din BankID på en sikker måte. Ikke del BankID-passordet til andre, selv ikke familiemedlemmer. Bruk et unikt passord som du ikke bruker noen andre steder. Bytt passord på BankID.no dersom du mistenker at noen kan passordet ditt. Dobbeltsjekk at det står rett mottaker når du identifiserer deg og godkjenner betalinger og lignende.

Du kan lese mer om BankID på www.bankid.no

Hvor lenge er BankID gyldig?

Gyldigheten for din BankID varierer ut i fra hvilken type BankID du har. Sjekk i din private nettbank hvor lenge ditt BankID varer, og husk å skaffe deg et nytt BankID før det andre løper ut slik at du kan fortsette å bruke det.

Søknad

Jeg har fått avslag på søknad om kredittkort. Hva er grunnen til det?

Vi gjør en grundig helhetsvurdering av alle søknader. For å få innvilget en søknad må du være fylt 18 år, ha en ordnet økonomi og ikke ha betalingsanmerkninger.

Hvor mye får jeg i kredittgrense?

Du vil få innvilget en kredittgrense etter vår kredittvurdering. Denne tar utgangspunkt i din økonomiske situasjon og historie.

Hvordan mottar jeg kortet?

Etter at din søknad er innvilget og du har signert med din BankID, vil kortet bli sendt deg med posten i løpet av 3-5 dager. Når kortet er sendt fra vår kortleverandør vil du motta en SMS.

Hva er minimum alder for å søke om kredittkort?

Du må være minst 18 år gammel for å søke om kredittkort.

Trenger jeg sikkerhet eller kausjonist for å få et kredittkort?

Nei, det trenger du ikke. Den kreditten du får innvilget er et usikret lån.

Må jeg ha høy inntekt for å få et kredittkort?

Nei, men du må ha fast inntekt og ingen betalingsanmerkninger.

Hvor lang tid tar det fra jeg søker om kredittkort til jeg har det?

Dersom din søknad blir godkjent vil du etter 3-5 virkedager motta kortet i posten. Du vil motta en SMS når kortet er sendt fra vår kortleverandør. PIN-koden kommer i posten noen dager etter at du har mottatt kortet. Du kan se din PIN-kode ved å logge inn i nettbanken. Se vår guide for hvordan du enkelt kan finne din PIN-kode. Denne tjenesten er ikke tilgjengelig for kunder med MasterCard Gold.

Hvordan får jeg tilgang til min nettbank?

Du kan finne nettbanken til ditt produkt ved å klikke her, eller trykke på «nettbank» øverst i høyre hjørne på denne siden.

Hvordan får jeg tilgang til min App?

Ved å følge disse punktene vil du enkelt kunne installere appene våre på din mobil:

  1. Gå til App Store eller Google play og last ned appen for ditt produkt. Søk på ditt produkt (re:member, lofavor mc, coop mastercard eller coop visa).
  2. Aktivér appen med BankID eller BankID på mobil.
  3. Skriv inn aktiveringskoden i appen.
  4. Velg deretter en personlig firesifret PIN-kode. Nå er du klar!

Per i dag har vi apper for kredittkortene re:member og COOP.

Overføring av penger

Hvordan kan jeg overføre penger til egen bankkonto/lønnskonto?

Du kan enkelt overføre penger i vår nettbank. Tjenesten koster kr 35 + 1 % av beløpet som overføres. Du kan overføre inntil disponibelt beløp på kortet.

Faktura og nedbetaling

Hva er kontonummer og KID for innbetaling?

Ønsker du å betale inn utenom fakturaen du mottar hver måned bruker du følgende kontonummer:

  • Kredittkort: 1430 06 42641.
  • Lån: 1430 08 78904

KID-nummer og kontonummer for innbetaling er det samme hver måned, så du kan bruke opplysningene fra en tidligere faktura.

Hvordan kan jeg betale fra en utenlandsk bankkonto?

Hvis du ønsker å betale din faktura fra en utenlandsk bankkonto må du i tillegg til konto- og kidnummer, oppgi IBAN og SWIFT.

Kredittkort:

  • IBAN: NO 5314300642641
  • SWIFT: SWEDNOKK

Lån:

  • IBAN: NO60 1430 0878 904
  • SWIFT: SWEDNOKK

Hvor ofte får jeg faktura?

Du får faktura en gang i måneden. Du kan velge å ha forfallsdato den 1., 10., 15. eller 20. i hver måned. Du kan enkelt endre din forfallsdato i din nettbank.

Hvordan får jeg eFaktura?

Hvis du ønsker eFaktura kan du bestille dette når du betaler kredittkortfakturaen i nettbanken. Med eFaktura får du regningen tilsendt direkte til din nettbank i stedet for at den kommer i posten. Det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne regningen i nettbanken. Det er fullt mulig å endre beløpet på eFakturaen hvis du ønsker det. Det belastes ikke fakturagebyr dersom du benytter eFaktura.

Kan jeg variere det månedlige tilbakebetalingsbeløpet?

Når du mottar fakturaen vil den være påført et minimumsbeløp som må innbetales før forfall. Utover det kan du selv velge hvor mye du ønsker å betale.

Hvor finner jeg en oversikt over bruk og saldo på kortet mitt?

I nettbanken eller i appen har du full oversikt over saldo og bevegelser på kortet ditt. Der ser du dato, brukersted og beløp.

Hvordan betaler jeg fakturaen?

Fakturaen betaler du på samme måte som andre regninger. Du kan også bestille eFaktura, og få fakturaen i nettbanken din.

Hva innebærer betalingsfri måned?

Om du trenger å utsette betalingen en måned kan du søke om betalingsfri måned i nettbanken eller ta kontakt med vårt kundesenter. For å få en betalingsfri måned må du blant annet ha hatt kortet i minimum 3 måneder. Renteutgiftene som påløper underveis kommer på neste måneds faktura. Det innvilges ikke betalingsfri måned på allerede forfalte beløp.

Hvor lenge blir en betalingsanmerkning stående?

En betalingsanmerkning vil bli slettet ved innfrielse av kravet.

Får man betalingsanmerkning ved oversendelse til inkasso?

Du får ingen betalingsanmerkning ved oversendelse til inkasso dersom kravet fra inkassobyrået betales. Betalingsanmerkning påløper først når kravet må inndrives rettslig.

Jeg har en inkassosak vedrørende mitt kredittkort og har fått regning på et salær. Hvordan beregnes disse salærsatsene ?

Tariffmessig salær er en lovfestet sats inkassoselskapet har lov til å belaste kunden for å inndrive et krav. De maksimale satsene er lovregulert i Inkassoforskriften, utarbeidet av Justisdepartementet.

Når blir beløpet jeg skylder på mitt kredittkort sendt til inkasso?

Så snart et inkassovarsel har forfalt kan kravet sendes til inkasso.

Endring av kredittgrense

Hva gjør jeg hvis jeg ønsker å øke eller redusere kredittgrensen?

Du kan søke om å endre din kredittgrense i nettbanken. Vi trenger da opplysninger om arbeidsstatus, brutto inntekt, gjeld og eventuelt andel av felles gjeld. Kunder med MasterCard Gold må kontakte vårt kundesenter for å endre kredittgrensen.

Apple Pay

Hva er Apple Pay?

Apple Pay er en digital lommebok for betaling i butikker og på nett.

Hvordan legger jeg til et kort i Apple Pay?

Du kan legge til et kort i Apple Pay via Wallet-appen på din iPhone eller appen til kortet ditt.

Du må identifisere deg gjennom en SMS-kode – derfor er det viktig at du har registrert riktig telefonnummer hos oss. Du kan oppdatere telefonnummeret ditt i appen til kortet ditt eller i nettbanken.

Slik legger du til kortet i Wallet-appen

Åpne Wallet-appen på iPhonen din, trykk på «+» symbolet og følg instruksjonene. Du kan skanne kortet ditt og legge til CVC-kode, eller registrere kortet manuelt. Følg instruksjonene, godkjenn vilkårene og verifiser kortet ditt. Du kan nå betale med kortet ditt via Apple Pay.

Slik legger du til kortet i Apple Pay fra appen til kortet ditt

Last ned og oppdater til appen til nyeste versjon. Åpne appen til kortet ditt, gå til oversikten over kortene dine og trykk «Legg til i Wallet». Følg instruksjonene, godkjenn vilkårene og verifiser kortet ditt. Du kan nå betale med kortet ditt via Apple Pay.

Du kan også ta kontakt med vår kundeservice, så hjelper vi deg.

Hvordan betaler jeg med Apple Pay?

For å ta i bruk Apple Pay må du først være sikker på at din Apple-enhet støtter Apple Pay. Du kan se en liste over kompatible enheter her.

Hvordan du betaler med Apple Pay beror på hvilken enhet du har.

I Butikk

  • iPhone med Face ID: Godkjenn en betaling ved å dobbeltklikke på sideknappen. Se på skjermen for å identifisere deg selv med Face ID og hold deretter telefonen inntil betalingsterminalen.
  • iPhone med Touch ID: Hold iPhone nær betalingsterminalen med fingeren på fingeravtrykkssensoren.
  • Apple Watch: Dobbelttrykk to ganger på sideknappen og hold klokken din inntil en kontaktløs terminal. Transaksjonen er godkjent når du kjenner klokken vibrere.

På nett og i apper med iPhone og iPad

Hvis nettbutikken støtter Apple Pay kan du velge det som betalingsmetode. Deretter kan du identifisere deg selv med Face ID eller Touch ID.

Hvis du har en Mac som støtter Touch ID kan du godkjenne betalingen ved å legge fingeren på fingeravtrykkssensoren. Dersom Macen ikke støtter Touch ID kan du sluttføre kjøpet via din iPhone eller Apple Watch.

Er Apple Pay trygt?

Ja. Kortnummeret ditt blir ikke lagret lokalt på din enhet eller på Apples servere. Kortnummeret deles heller ikke med butikkene du betaler med Apple Pay i. Apple Pay bruker et nummer som er spesifikt for din enhet, og en unik kode for hver transaksjon. Apple Pay lagrer ikke opplysninger som kan knyttes direkte til deg som privatperson. I tillegg må hver transaksjon godkjennes med Face ID eller Touch ID.

Hvilke kort kan jeg legge til i Apple Pay?

Ved lansering 8. desember vil du kunne legge til ditt re:member kredittkort i Apple Pay.

Hvor kan jeg betale med Apple Pay?

Du kan betale med Apple Pay i alle butikker som aksepterer kontaktløs betaling. Se etter symbolet for kontaktløs betaling. Du kan også betale i nettbutikker som støtter Apple Pay. Se etter symbolet for «betal med Apple Pay».

Støtter min enhet Apple Pay?

Apple Pay støttes av iPhone modeller med Face ID og touch ID (bortsett fra iPhone 5s). I tillegg støttes alle modeller av iPad Pro, iPad, Air, iPad og iPad mini som har Touch ID eller Face ID. Apple Watch Series 1 og 2 og nyere støttes også av Apple Pay. Klikk her for en fullstendig liste over støttede enheter.

Hvilket kort blir betalt med om jeg har lagt til flere kort?

Om du har lagt til flere kort i Apple Pay kommer det kortet du først registrerte til å være forhåndsvalgt.

Du kan endre standard betalingskort ved å åpne Wallet-appen på iPhone, trykk og hold inn kortet du ønsker å endre rekkefølgen på og dra det øverst i rekkefølgen.

Du kan også endre rekkefølgen ved å gå inn på «innstillinger» > «Wallet og Apple Pay» > under «velg kort» legg inn standard betalingskort.

For å endre standard betalingskort på Apple Watch må du åpne Watch-appen på telefonen din. Trykk på «Watch» > «Wallet and Apple Pay» > «Standard card» og velg et nytt kort.

Hvordan vet jeg hvilket kort jeg betaler med dersom jeg har lagt til flere kort?

Du kan velge hvilket kort du vil betale med for hver transaksjon. Ditt forhåndsvalgte kort ligger alltid øverst i Wallet-appen. Se det spørsmålet over dersom du ønsker å endre forhåndsvalgt kort.

Har Apple Pay noen beløpsgrense?

Når du betaler med Apple Pay er beløpsgrensen den samme som når du betaler med kortet ditt. Ettersom du identifiserer deg med Face ID eller Touch ID, gjelder ikke beløpsgrensen på kontaktløse kjøp.

Hvordan sperrer jeg Apple Pay dersom jeg mister telefonen min?

Om du mister telefonen din kan du ringe og sperre kortet ditt. Ta kontakt med sperretjenesten for ditt kort for å sperre kortet ditt.

Du kan også låse mobilen din gjennom «Hvor er»-appen. Marker enheten som mistet, og det vil ikke lengre være mulig å gjøre noen betalinger med Apple Pay fra enheten.

Vil kortet automatisk blokkeres fra bruk i Apple Pay hvis jeg sperrer det?

Ja. Kortet ditt vil sperres fra bruk via Apple Pay hvis du sperrer det. Ta kontakt med sperretjenesten for ditt kort for å sperre kortet ditt.

Koster det noe å bruke Apple Pay?

Nei, det er kostnadsfritt å bruke Apple Pay.

Kan jeg se om en transaksjon ble gjort med Apple ble gjort med Apple Pay eller med et fysisk kort?

Nei, i transaksjonsoversikten på månedsfakturaen, i nettbanken eller i appen din vil transaksjonene vises som vanlig. I Wallet-appen kan du se en oversikt over de siste ti transaksjonene som ble gjort med Apple Pay.

Må jeg være koblet til internett når jeg betaler med Apple Pay i butikk?

Nei, du må ikke være koblet til internett for å betale med Apple Pay i butikk.

Hva må jeg gjøre om jeg har fått et nytt kort?

Når du får et kort som erstatter ditt gamle, som f.eks. ved at det gamle kortet har passert sin utgangsdato, kommer det nye kortet til å legges til i Apple Pay uten at du må gjøre noe.

Har du derimot sperret kortet og fått et nytt et, må du selv ta bort det gamle kortet og legge til det nye i Wallet-appen.

Kan jeg legge til et ekstrakort i Apple Pay?

Ja, du kan legge til dette kortet på samme måte som du la til hovedkortet?

Hvordan fjerner jeg Apple Pay?

Om du vil slutte å bruke et kort med Apple Pay kan du åpne Wallet-appen på din iPhone, og deretter trykke på de tre prikkene i høyre hjørne. Bla nedover på siden og trykk «Fjern dette kortet». Du kan også ta bort kortet fra «Innstillinger» og «Wallet og Apple Pay».

Apple Pay support

Dersom du ikke får lagt til kortet ditt i Apple Pay eller har spørsmål om aktiveringskode, kan du kontakte oss på 73 89 77 30.

Dersom du har et problem med din mobil eller enhet, eller har andre spørsmål vedrørende Apple eller Apple Pay, bes du ta kontakt med Apple.

Mistet kort

Hva gjør jeg dersom jeg har mistet kortet?

Dersom du mister eller blir frastjålet kortet ditt er det viktig at du melder fra med én gang. For kontaktinformasjon, se vår kontaktside. Du vil motta en bekreftelse på at kortet er sperret og få tilsendt et nytt kort. Noter ditt kortnummer og telefonnummer til vår sperretjeneste slik at du har det raskt tilgjengelig dersom du mister eller blir frastjålet kortet ditt.

PIN-kode

Glemt PIN-koden?

I nettbanken kan du se din PIN-kode. MasterCard Gold-kunder kan dessverre ikke benytte denne tjenesten. Du kan finne din nettbank i listen under:

Endre PIN-kode?

Det er enkelt å endre PIN-koden i vår nettbank. Din nye PIN-kode vil ikke være aktiv før du har mottatt et nytt kort fra oss etter ca en uke. Du kan fortsatt bruke det gamle kortet sammen med din gamle PIN-kode. Se vår guide for hvordan du endrer PIN-kode i nettbanken.

Hva er CVC/CVV?

CVC/CVV-kode er tre siffer på baksiden av kortet ditt. Koden brukes som sikkerhet, og etterspørres ofte når du skal handle på nett. På American Express er koden fire siffer, og står på framsiden av kortet.

Sikker netthandel

Hva er sikker netthandel?

Sikker netthandel er et ekstra element som skal forhindre uautorisert bruk av kredittkortet ditt. Det er det samme som Verified by Visa eller MasterCard® SecureCode. Straks du har registrert ditt kort, kan ingen benytte kortnummeret til å foreta handel på nettet uten ditt personlige passord.

Er sikker netthandel vanskelig å bruke?

Sikker netthandel er raskt og enkelt å bruke. Når du handler hos et brukersted som tilbyr løsningene vil det dukke opp et vindu for sikker netthandel. Følg de enkle prosedyrene for aktivering, for deretter å velge mellom BankID eller å legge inn eget passord, og så er du ferdig.

Trenger jeg et nytt kort for å bruke sikker netthandel?

Alle eksisterende kort kan benyttes for tjenesten.

Hvorfor skal jeg registrere meg for sikker netthandel?

For å sikre at du kan foreta sikker netthandel og sikker autentisering.

Jeg har glemt eller fått mitt passord sperret, hva gjør jeg?

Har du glemt hvilket passord du har eller får beskjed om at passordet er sperret må du gjøre en ny registrering. Dette gjøres enkelt ved å følge lenken «Glemt/sperret passord» som kommer frem du når skal gjennomføre et kjøp på Internett.

Bruk av kortet

Hvorfor tar noen butikker eller brukersteder gebyr når jeg betaler med kredittkort, mens andre ikke gjør det?

Noen brukersteder tar et ekstra gebyr dersom du betaler med kort. Dette gjelder stort sett i utlandet. Det er brukerstedene som bestemmer om de skal ta et slikt gebyr eller ikke, og de bestemmer også størrelsen på gebyret. Det er ikke en utbredt praksis, men det forekommer i enkelte bransjer. I tillegg vet vi at en del nettbutikker praktiserer ekstragebyr ved betaling med kredittkort. Butikken eller brukerstedet er forpliktet til å informere deg som kunde hvis du vil bli belastet med et ekstragebyr. Det kan likevel være lurt å spørre betjeningen før du betaler.

Hva menes med rentefri betalingsutsettelse?

Ved bruk av våre kredittkort har du en rentefri periode fra du bruker kortet til fakturaen forfaller. Antallet rentefrie dager vil variere utfra når i fakturaperioden kortet er benyttet.

Hvordan betaler jeg reiser med kortet?

Bestiller du reiser på internett er det enkelt og sikkert å betale med kredittkort. Hvis du mottar faktura fra reiseoperatøren kan du legge denne til betaling i nettbanken så belaster vi reisen for deg. Denne tjenesten koster 35 kr + 1% av beløpet.

Hvor kan jeg bruke kortet?

Kortet kan benyttes på alle brukersteder som er merket med Visa eller MasterCard. Du kan også ta ut kontanter i alle norske og utenlandske minibanker. Det er smart å bruke kredittkort til å betale for varer og tjenester på internett, fordi du da kan kontrollere belastningene før du betaler. NB: Kortet er sperret for pengespill på internett.

Endring av adresse

Jeg har endret adresse, hva gjør jeg?

Du registrerer din nye adresse hos folkeregisteret. Vi oppdaterer ukentlig våre adresser mot folkeregisteret.

Reklamasjon

Hva er tidsfristen for å foreta en reklamasjon?

Det er viktig at man reagerer så snart som mulig, dersom man ønsker å reklamere på transaksjoner på kortet.

Tilbakeføring forutsetter at Kortholder setter frem krav om tilbakeføring uten ugrunnet opphold etter at Kortholder ble eller burde ha blitt kjent med forholdet.

Hva gjør jeg når jeg har kjøpt noe, men vil reklamere?

Du må alltid kontakte selgeren først for at de skal få muligheten til å evt erstatte varen du har bestilt eller korrigere/tilbakeføre beløpet. Dette går ofte raskere og er samt et krav for at vi kan hjelpe videre med saken om det ikke løser seg.

Dersom du ikke får løst saken med selger, kan du følge reklamasjonsprosessen.

Hva gjør jeg når jeg får belastninger fra samme sted hver måned?

Når man får belastninger fra samme sted hver måned, er dette ofte et abonnement man har opprettet i kjøpsøyeblikket. Det er viktig å lese betingelsene man aksepterer ved kjøp på nettet, ønsker man ikke lenger et slikt abonnement må dette sies opp. Sjekk e-posten din rundt første belastning, eller søk opp selger på nettet for å kontakte de for å avbestille abonnementet.

Får du fortsatt belastninger etter at du har sagt opp abonnementet kan vi hjelpe deg med å reklamere.