​Ikke bli lurt inn i abonnementsfeller

Publisert november 20, 2015

Hvert år lures tusenvis av nordmenn til å «tegne» abonnementer på ulike varer, når de tror de bare har bestilt et enkelt produkt eller svart på en spørreundersøkelse. Dette kan være alt fra slankepiller og hudkremer til at man har vunnet en iPhone, men problemet oppstår når de lagrer ditt kredittkortnummer.

EnterCard kontaktes stadig oftere av kunder som er blitt lurt til å oppgi sitt kredittkortnummer til slike useriøse aktører, og vi gjør det vi kan for å hjelpe kundene med å komme seg ut av dem. Vi oppfordrer alle til å være skeptiske til tilbud som virker for gode til å være sanne. Les nøye gjennom vilkår og sjekk om du samtidig tegner et abonnement. Det kommer ikke alltid like tydelig fram,

Abonnementsfeller er ikke et nytt fenomen. Det begynte med slankepiller og rynkekrem for noen år tilbake, så begynte spørreundersøkelsene å florere, og det nyeste er at du får beskjed om at du har vunnet den siste iPhonen. Felles for dem alle er at de gir seg ut for å gi deg noe veldig billig, og skjuler at du samtidig tegner et abonnement.

Du har kanskje allerede sett reklamene for det? På Facebook står det gjerne «Unik rynkekrem for 1 kr», men det nyeste er at de lager falske nettsider som ser ut som vg.no. Disse sidene blir bare bedre og bedre, og det er derfor viktig å sjekke nettadressen (url’en) dersom du er i tvil.

En kunde har fått tilbud om å delta i konkurranse der premien er en iPhone 6s. Dette koster 5 kr, og kunde taster inn kredittkortinformasjonen og krysser fingrene for at han er den heldige vinneren. Det han ikke la merke til var at han samtidig takket ja til et abonnement på lignende konkurranser, og at det månedlig blir trukket et større beløp fra kredittkortet.

Hva skal du gjøre om du tror du har gått i en abonnementsfelle?

  • Ta kontakt med leverandør, og forsøk å si opp abonnementet. Husk å dokumentere at du har tatt kontakt med dem, i forhold til en eventuell reklamasjonssak.
  • Hvis beløpet fortsatt blir trukket, så ta kontakt med vårt kundesenter eller de som utsteder kortet ditt dersom du har andre kort enn de som leveres fra EnterCard

Det er ikke pinlig å ta kontakt dersom du har blitt lurt, for du er dessverre ikke alene om å ha blitt utsatt for dette. Nordmenn er folket i Europa som oftest blir lurt inn i slike abonnements feller, etter Rumenere, i følge tall fra Consumer Conditions Scoreboard 2015. 32 % av rumenere, 30 % av nordmenn og 27 prosent av svensker har fått problemer etter å ha bestilt prøvepakker eller gratis abonnement på nettet.