Ville du gitt kortopplysningene din til noen du tilfeldigvis traff på gata? Neppe. Husk at det samme gjelder for folk som ringer det opp, uansett hvem de sier de ringer på vegne av.
Tenk deg at telefonen ringer. Personene i den andre enden sier han kommer fra Microsoft og at pcen din trenger en oppdatering. Han anbefaler deg sterkt å gjøre dette. Personen er engelskspråklig og sier at en slik oppdatering koster 1000 NOK, og at den må gjøres nå.
Du tenker; jeg har ikke peiling på data og Microsoft er et solid selskap, så du gir dem dine kortopplysninger. Samtidig får en av Entercards sikkerhetsekspert et varsel. Allerede mens du er i samtale med «Microsoft» tester svindleren, for det er det de er, om de kan få gjennom en overført penger fra kortet ditt gjennom det pengeoverføringsselskapet Western Union. Det er denne transaksjonen våre eksperter fanger opp.
– I Entercard setter vi sikkerhet høyt, og kunden skal alltid kjenne seg trygg når hun eller han bruker våre kort. Derfor strekker våre sikkerhetseksperter seg langt i arbeidet med å avsløre svindlere, forklarer Henning Holtan, administrerende direktør, Entercard Norge.
Sommeren er høysesong
– Selv om media har advart mot «Microsoft» svindlere i lengre tid ser vi fortsatt eksempler på slike svindelforsøk, og sommeren er høysesong. Vi anbefaler derfor våre kunder å aldri gi fra seg kortopplysninger og passord hvis de ikke selv har tatt initiativ til kontakten.
– I det siste har vi sett at svindlerne også sier de er fra iTunes når de svindler, men det er fortsatt oftest Microsoft. Samtidig blir svindlerne hele tiden mer og mer raffinerte, så vi anbefaler våre kunder å være oppmerksomme og ikke gi ut kortopplysninger, pinkode eller passord til fremmede.
Entercards tips for å unngå svindel: