Øk sjansen for å få pengene refundert ved kansellert reise

Publisert oktober 28, 2020

Under koronapandemien har vi kunnet lese overskrifter om kansellerte reiser og utestående refusjon, kanskje har du selv opplevd å være i denne situasjonen. I slike situasjoner er det viktig å være klar over at du enkelt kan øke muligheten for å få beløpet for reisen refundert dersom noe uventet skulle skje.

Betaler du reisen med et kredittkort istedenfor et vanlig debetkort er du økonomisk beskyttet dersom selskapet du bestilte reisen med går konkurs eller på andre måter ikke leverer det du bestilte. De fleste kredittkort inkluderer en reise- og kjøpsforsikring som gjør kjøpene dine tryggere, og skulle uhellet først være ute hjelper vår kundeservice deg gjerne.

Vi har mottatt mange søknader om refusjon for kansellerte reiser under pandemien. David Andersson, kunde hos LO Mervärde i Sverige, hadde betalt for en reise med kredittkortet Handelskortet Mastercard. Etter at han selv hadde forsøkt å komme i kontakt med flyselskapet han bestilte reisen gjennom, tok han kontakt med oss.

-Vi måtte bevise at vi hadde vært i kontakt med flyselskapet, og at vi ikke hadde fått refundert pengene for den kansellerte reisen. Jeg kontaktet EnterCard som fortsatte prosessen for oss, og etter en uke hadde vi pengene tilbake på konto. Det hele var mye enklere enn vi hadde forestilt oss, forteller David.

Avdekker svindel før du legger merke til det

EnterCard jobber kontinuerlig for å bekjempe svindel, både over nett og i butikker rundt om i verden. Vårt unike sikkerhetssystem kontrollerer og sammenligner hver transaksjon. På den måten kan systemet avdekke potensiell svindel og sette av en alarm før du legger merke til noe mistenkelig.

For eksempel kan alarmen settes av om kortet blir brukt flere forskjellige steder i verden innenfor et kort tidsrom. Dersom sikkerhetsmekanismen avdekker mistenkelige transaksjoner vil du som kunde motta en SMS som ber deg verifisere transaksjonen, og skulle du ikke kjenne til transaksjonen vil våre sikkerhetseksperter hjelpe deg videre.

Det er fortsatt viktig at du som kunde fortsatt tar kontakt med EnterCard dersom du legger merke til mistenkelige transaksjoner, og at du blokkerer kortet dersom du mister det eller mistenker at du er utsatt for identitetstyveri.