​Slik bekjemper EnterCard svindelforsøk

Publisert juni 22, 2016

EnterCard jobber hele tiden med å forbedre sikkerheten, også i ferien. Vi bruker derfor bransjens mest avanserte sikkerhetssystem som overvåker korttransaksjoner og slår alarm ved mistanke om svindel. Dette er særlig nyttig i sommermånedene når mange av våre kunder bruker kortet oftere og på andre steder enn vanlig.

Turister er et yndet mål for svindlere, og da kan det være det godt å vite at EnterCard gjør det vi kan for å sikre og ta vare på våre kunder.

– For EnterCard er gode kundeopplevelser viktig, og vi gjør derfor det vi kan for å bekjempe svindel og bedrageri. Våre sikkerhetseksperter jobber døgnet rundt, og det betaler seg i form av en tryggere hverdag for våre kunder, forklarer Freddy Syversen, konsernsjef i EnterCard.

Kredittkort er et sikkert betalingsmiddel, men det finnes alltid en risiko for at bedragere forsøker å lure til seg personlig informasjon som kortnummer, PIN-kode eller lignende. Det finnes ulike former for bedrageri, men de mest aktuelle i forhold til reise er skimming og belastning etter tyveri av kort.

Hva er skimming?

Skimming vil si at noen kopierer kortet mens det belastes på vanlig måte. Dette skjer gjerne ved at noen har manipulert en minibank eller betalingsautomat. For å beskytte seg mot dette oppfordrer EnterCard til å skjule pinkoden godt, ikke la butikkansatte ta med seg kortet ut av syne og være ekstra påpasselige når man må bruke magnetstripen og ikke chipen på kortet.

Bruk av kortet etter tyveri er den andre formen for bedrageri som er typisk for ferien, og for å unngå dette anbefaler vi at våre kunder behandler kredittkort som et verdipapir. Samtidig må man alltid passe på at man skjuler pinkoden godt. Og skulle uhellet være ute, så ber vi våre kunder om å sperre kortet så fort de oppdager at det er borte.

Siden vi innførte vårt nye sikkerhetssystem i 2013, har vi daglig forhindret en rekke svindelforsøk, men ett tilfelle skiller seg ut. Systemet fanget opp en unormal bevegelse på kortet til en kunde og en av våre sikkerhetseksperter ringer opp og spør om kunden har kortet på seg. Nei, det lå hjemmet i et låst skap, og det var ingen hjemme for de var på vei til sommerhuset. Vår sikkerhetsekspert fortalte da at kundene måtte ha hatt innbrudd, fordi det akkurat var tatt ut penger fra kortet i en minibank. Kunden snudde og kjørte hjem. Vel hjemme oppdaget han at det faktisk har vært innbrudd. De hadde reist hjemmefra kl 10:30, og første uttaket var 11:08, så innbruddet har skjedd rett etter at de var dratt.

Føre var prinsippet

Det er ikke bare kunder som har vært utsatt for svindel som blir kontakt av oss. Oppdager vi unormale bevegelser på kortet, tar vi kontakt for å forsikre oss om at det ikke er svindelforsøk. En betrygget kunde på ferie i USA ønsket å ta ut litt kontanter, men de fleste minibankene tok ofte et høyt gebyr. Etter hvert fant han en minibank som ikke krevde gebyr og tok ut 300 dollar, men synes det var litt lite og bestemte seg så for å ta ut 300 dollar til. Da kom det umiddelbart en telefon fra EnterCard med spørsmål om han var i USA og om han hadde tatt ut to uttak i minibank etter hverandre. Det var flagget i systemet og vi ville sjekke at han ikke var utsatt for et svindelforsøk, noe kunden opplever som betryggende

Hva gjør vårt sikkerhetssystem?

  • Overvåker korttransaksjoner i realtid for å avdekke forsøk på svindel
  • Sender ut automatisk SMS og epost til kunder ved mistanke om svindel