​Slik beskytter du deg mot identitetssvindel på nettet

Publisert February 19, 2016

Å betale varer og tjenester på nett med kredittkort er både enkelt og smart, men dessverre opplever en del svindel på nett. For å sikre forbrukere så godt som mulig mot svindel jobber Entercard 24 timer i døgnet med aktiv overvåkning og vi har de mest moderne sikkerhetssystemene, men vi oppfordrer alltid kunder om å være oppmerksomme. Entercard gir deg her noen enkle tips om hvordan du kan unngå å bli lurt på nettet.

Entercard arbeider kontinuerlig med å forbedre sikkerheten på våre alle våre produkter og tjenester. Vi bruker derfor det veletablerte overvåkingssystemet Falcon som overvåker korttransaksjoner og varsler ved mistanke om forbrytelser.

Vår overvåkningstjeneste av kortene er bemannet døgnet rundt, og vi advarer kundene via SMS, telefon og e-post med en gang vi har mistanke om at noe kan være feil ved en transaksjon ellerobserverer uvanlig bruk av kortet.

Fem enkle tips for hvordan du kan unngå å bli lurt på nettet:

  • Gi aldri ut personlig informasjon via e-post eller usikre nettsteder.
  • Oppgi aldri personlige koder via telefon eller e-post, selv om personen hevder å jobbe for et pålitelig selskap.
  • Svar aldri på søppelpost, og vær oppmerksom mot epost fra avsendere og firma du ikke kjenner
  • Hvis du mottar en e-post med underlig ordstilling eller feil valg av ord er det grunn til å være mistenksom. Dette kan tyde på en automatisk oversatt tekst , noe som kan være en indikasjon på svindel.
  • Vær ekstra forsiktig hvis du logger deg på en datamaskin i et offentlig miljø og sørg alltid for å logge ut når du er ferdig.

Hvis du mistenker at du har mottatt falske e-poster eller hvis du har blitt kontaktet av noen på telefon som ber om din personlige informasjon, er det viktig at du kontakter oss umiddelbart slik at vi kan hjelpe deg.