​Entercard Chess Qualifier

Publisert April 30, 2015

Gjennom den innovative sjakkturneringen Entercard Chess Qualifier støtter Entercard fremveksten av analytiske kompetanse på toppnivå.

Turneringen er unik ved at verdensmester Magnus Carlsen kommenterer matchene som skal spilles midt på Karl Johan.

– Som selskap er Entercard avhengig av analytisk kompetanse. For å skape et konkurransedyktig næringsliv for framtida, trenger Skandinavia flere unge som stimuleres til analytisk mestring, uttaler Freddy Syversen som er konsernsjef i Entercard Group.

– Jeg gleder meg til denne utfordringen. Under turneringen vil vi bringe inn en del nyskapende elementer, og jeg tror at dette vil bidra til at enda flere får øynene opp for sjakken. For min egen del blir nok ikke dette mindre spennende enn når jeg spiller selv, sier Magnus Carlsen.

Et eksempel er «skrifteboden», hvor spillerne i løpet av partiene skal inn for å fortelle om sine tanker om spillet så langt.

Carlsen vil under sendingene få besøk i sitt glass-studio på Norges paradegate av en rekke kjendiser, der alle vil bli utfordret til et lynsjakk-parti mot selveste verdensmesteren.

– Vi ser frem til å få oppleve Magnus Carlsen også som programleder. Han virker ekstremt dedikert og motivert for oppgaven. Hvem vet – kanskje han er den neste Davy Wathne? Hans rolle gir uansett satsingen en helt ny dimensjon og en mulighet til å lansere flere nyskapende elementer til glede for seerne.

I sjakkmiljøet settes det pris på denne satsingen.

– Det er veldig spennende at Magnus Carlsen gjør dette, og at det prøves ut nye ting under sjakksendingene. Sjakk har vist seg å ha et godt tv-potensiale, og disse sendingene vil bygge opp under og videreutvikle sjakk-interessen i Norge, sier president i Norges Sjakkforbund, Jøran Aulin-Jansson.

Magnus Carlsen får med seg Kaja Marie Snare i studio, mens Hans Olav Lahlum og Espen Lie vil kommentere partiene i Entercard ChessQualifier.