Din risiko

Kredittkort er i dag den sikreste betalingsmetoden, men det finnes alltid en risiko for at svindlere forsøker å lure til seg personlig informasjon som for eksempel kortnummer, PIN-kode eller lignende. Det finnes ulike typer svindel og de skjer vanligvis på internett, via telefon eller på e-post. Derfor oppfordrer vi alle våre kunder til å håndtere kredittkortet og personlig informasjon med forsiktighet.

Vårt sikkerhetssystem

EnterCard jobber hele tiden med å forbedre sikkerheten. Vi bruker derfor et avansert overvåkningssystem som overvåker korttransaksjoner og slår alarm ved mistanke om svindel. Om du mottar en SMS der vi spør om du har brukt kortet, så er dette en del av vårt arbeid for å bekjempe svindel. Hvis EnterCards sikkerhetssystemet oppdager «mistenkelige» betalinger, sender vi ut en SMS for å verifisere om du kjenner til transaksjonen. Du kan svare på denne og si fra om det er du som har brukt kortet (JA/NEI etterfulgt av din fødselsdato). Hvis du ikke kjenner igjen betalingen, vil våre sikkerhetseksperter ta kontakt og hjelpe deg.

Om du mister kortet eller mistenker svindel kan du døgnet rundt ringe sperretjenesten på telefon (+47) 23 33 83 32.

Noter ditt kredittkortnummer, samt telefonnummer til vår sperretjeneste, slik at du har det tilgjengelig dersom du mister eller blir frastjålet kredittkortet. For din egen sikkerhet anbefaler vi at du aldri oppbevarer PIN-koden og kortet sammen. Lær deg PIN-koden, så er det ingen som kan stjele den fra deg.

Phising over e-post

Phising over e-post er et forsøk på å skaffe seg sensitiv informasjon. En kan skille mellom ulike typer phishing over e-post.

Alternativ 1:

  • Dette kan være en e-post som er designet for å se ut som det kommer fra et legitimt foretak eller organisasjon, men som har en falsk avsenderadresse.
  • E-posten har som hensikt å lure deg til å gi fra deg personlig eller økonomisk informasjon, for eksempel brukernavn og passord, personnummer, kredittkortnummer eller bankkontonummer som senere kan brukes til svindel.
  • E-post som oppfordrer deg til å legge igjen informasjon gjennom for eksempel å svare på mailen eller be deg trykke på en link i mailen som går til en falsk nettside (som ser ut til å være foretakets webside) for så å legge igjen personlig informasjon der.

Alternativ 2:

  • E-posten inneholder ofte et lokke-tilbud og en link til et foretak. Når du klikker på linken så installeres et program uten at du merker det, en såkalt trojan. Programmet som kjøres på dataen (uten at du merker det) samler inn personlig informasjon slik som brukernavn og passord til banktjenester, og sender den videre.

Sosiale nettverk

På sosiale medier tar vi ofte for gitt at det er våre venner vi skriver med, men har vi uflaks så kan det være en helt annen. Det er ikke uvanlig at personer får sine kontoer på sosiale medier hacket, og at svindleren senere forsøker å lure deres venner. Dersom noen av dine venner spør deg om ditt passord eller kortnummer så er sannsyligheten stor for at det ikke er vennen din som stiller deg spørsmålet.

Hvordan beskytter du deg?

  • Ikke svar på e-poster som oppfordrer deg til å gi ut sensitiv informasjon.
  • Aldri klikk på linker til websider i en e-post som du mistenker kommer fra en falsk avsender eller fra en avsender du ikke kjenner til.
  • Bruk alltid en sikker oppkobling mot webserveren når du skal oppgi personlig informasjon på en webside.
  • For å sjekke om forbindelsen på websiden er sikker, kan du sjekke webadressen. Dersom den begynner med https er den som oftest sikker.
  • Du kan også sjekke om det finnes et låst hengelås helt nederst på skjermen.
  • Sjekk websiden grundig, og om du kun er litt i tvil så ikke gi ut personlig informasjon. Dersom du tror at dine personlige data er på avveie, så bør du umiddelbart iverksette tiltak.
  • Bruk alltid antivirusprogram og brannvegg, og ha programmene oppdatert til enhver tid.
  • Ikke glem at operativsystemet og webleseren din behøver kontinuerlig sikkerhetsoppdatering for at din enhet skal ha full beskyttelse.