Vinneren av re:member-bidraget er kåret!

Publisert June 10, 2015

Alle blikk var rettet mot Buskerud da re:member-bidraget skulle arrangeres for andre gang. Det var et jevnt løp blant de fem finalistene da en vinner skulle kåres, men til slutt gikk seieren og 50 000 kroner til «Fritt Fram – åpen scene».

Et levende samfunn er avhengig av kulturtilbud, og det er absolutt ingen mangel på kreative ildsjeler i Buskerud. re:member ønsket å honorere et kulturprosjekt som har potensiale til å bli større og som vil påvirke mange, men likevel tenker utenfor boksen.

Nye muligheter – nye stjerner

Juryen for re:member-bidraget Buskerud satt lenge i tenkeboksen da de skulle velge blant fem verdige vinnere, men seieren endte i Hønefoss. Begrunnelsen var tydelig: Det frivillige arbeidet til Ringerike & Omegn Fremføringslag (ROFL) skapte ikke bare samhold og engasjement i lokalmiljøet, men var tilgjengelig for alle – alt fra låtskrivere og stand up artister til diktere og kunstnere – både amatører og etablerte artister.

Vinnerne er gode representanter for det re:member vil støtte i norsk kulturliv.

– Jeg har sansen for det frivillige der den genuine interessen og pågangsmotet står sterkt. Sammensveisingen med det kjente og ukjente gir mange fremtidlige muligheter. «Fritt Fram – åpen scene» ønsker sterkt lokalt engasjement. Slik skapes nye muligheter, og nye stjerner, sier jurymedlem Daniel Alexander Holm.

Gleden er stor

Den største klisjeen av alle; hvordan føles det å vinne re:member-bidraget på 50 000 kroner?

– Vi sprudler over av glede her! Dette var veldig gøy og vi gleder oss til å kunne dele det med hele kulturmiljøet i Ringerike og Buskerud. Nå skal det endelig bli skikkelig utstyr til de som ønsker å fremføre noe, og vi tar gjerne imot utøvere utenfra til å dele scene med oss. Vi retter en stor takk til re:member for denne gaven – den vil komme til god nytte, sier Ole Kristian Odden, styremedlem og nestleder i ROFL.

ROFL ønsker å forene musikklivet ved å lokke frem både kjente og ukjente talenter. Alle som har noe på fremføre kan opptre. «Fritt Fram – åpen scene» er nettopp det – en åpen scene.

Nå inviterer Fritt Fram deg til å dele scene. Har du et ønske om å stå på scenen? Meld din interesse for å delta her.

Ønsker å utvide og utvikle konseptet

ROFL har siden slutten av oktober 2012 blitt driftet av ildsjeler og andre musikkinteresserte som ønsker å utvikle kulturlivet i Ringeriksregionen. På frivillig basis har disse, med god støtte fra Ringerike Kultursenter, jobbet hardt for å gjennomføre arrangementene, der «Fritt Fram – åpen scene» er det største.

Til nå har de basert seg på å låne backline og instrumenter til hver begivenhet. Men en presset økonomi har satt arrangementene i fare for å ikke bli gjennomført, da de ofte har blitt nedprioritert til fordel for betalende arrangementer.

– Vi har tidligere opplevd å måtte avlyse et arrangement fordi vi for eksempel ikke får tak i trommesett eller lignende, sier Odden.

Men slik trenger det ikke være lenger. Med en premie på 50 000 kroner kan drømmen om å bidra mer, bli en realitet.

– For å kunne utvide og utvikle konseptene og organisasjonen som en versatil konsertarrangør trenger vi eget utstyr som vi kan tilby våre brukere. Derfor skal pengene først og fremst brukes på backline. Ved å kjøpe inn nødvendig utstyr som trommer, forsterkere og sceneutstyr kan vi bidra ytterligere til alle mulige arrangement – spesielt for ungdommer som trenger ordentlig utstyr, sier Odden.

Vi gratulerer Fritt Fram med seieren, og takker samtidig alle deltakerne i denne runden av re:member-bidraget Buskerud.

Vinneren av re:member-bidraget er kåret

Publisert December 2, 2014

I november 2014 gjennomførte re:member en konkurranse hvor et kulturelt arrangement i Møre og Romsdal kunne vinne kr. 50 000,-.

Av 22 søknader ble fem finalister valgt ut til å delta i finalerunden i konkurransen. Juryen som har valgt ut vinneren har bestått av følgende personer: Ingeborg Andrea Aalvik (leder i Studenttinget i Molde), Hans Marius Martinsen (leder Studentparlamentet, Høgskolen i Ålesund), Ragnhild Mowinckel (alpinist fra Molde), Nina Løseth (alpinist fra Spjelkavik), Marius Hope (studentleder Høgskolen i Volda) og Annette Kjøde Egset (lærer og spesialpedagog for Ulstein kommune).

Juryen har kåret Pop-Up Galleri Møre og Romsdal til den heldige vinner av re:member-bidraget på kr. 50 000,-. Juryen mener dette arrangementet formidler kultur på en god måte som ikke bare omfavner kunstnerne, men også kommer annet publikum til gode.

– Det er viktig å gi kunstnerne en arena å utfolde seg på til gode for publikum også. Å benytte ubrukte lokaler i bysentrum bidrar til mangfold og liv, hvilket vi behøver i våre tre største byer, sier Hans Marius Martinsen, jurymedlem.

–  Jeg setter veldig pris på bidraget som kommer godt med når vi skal åpne neste års galleri i Kristiansund. Med pengene vil jeg også være i stand til realisere galleriet i Ålesund året etter. Det varmer også godt å få anerkjennelse for det arbeidet man legger ned i å få dette til. Jeg skal få pengene til å rekke langt og sørge for å, nok en gang, skape liv og røre i de tre byene våre, sier Lene-Kristin Karlsvik, prosjektansvarlig og kurator for utstillingene.

Entercard og re:member ønsker å takke juryen og søkerne.
– Med personer fra ulike områder i Møre og Romsdal i juryen, har juryeringen vært i gode hender. Ut i fra mangfoldet og kreativiteten i søknadene vi har mottatt ser vi at det finnes mange gode kulturelle arrangementer i Møre og Romsdal. På vegne av Entercard og re:member ønsker vi å gratulere Pop Up Galleri Møre og Romsdal som den heldige vinner, sier Henning Holtan, Managing Director for Entercard Norge / Danmark.

Entercard / re:member vil i løpet av neste uke besøke vinneren for å overrekke re:member-bidraget på kr. 50 000,-.

Om Pop Up Galleri Møre og Romsdal
Pop Up Galleri Møre og Romsdal er et spennende kunstkonsept som startet opp i 2013 med hovedmål å vise eksepsjonelle nye artister i ledige lokaler i bysentrum av Møre og Romsdal. Konseptet er grunnlagt av Lene Karlsvik, som er prosjektansvarlig og kurator for utstillingene. I 2013 var det 8 høyt utdannede deltagere som kom hjem fra bl.a. Riga, Trondheim, Amsterdam og San Fransisco for å vise hjemtraktene hva de hadde å tilby. Mer om  Pop Up Galleriet

Om re:member-bidraget
re:member-bidraget ble arrangert fordi Entercard ser at det finnes mange kule, spennende og orginale idéer i hele Norge. Det vet vi fordi mange kontakter oss med ulike orginale idéer som de lurer på om vi kan sponse. For å gi alle en mulighet til å motta støtte fra oss, laget vi et nytt konsept, som heter re:member-bidraget. Med re:member-bidraget ønsker Entercard å gi tilbake til samfunnet ved å tildele et arrangement et bidrag på kr. 50 000,-. Første fylke ut var Møre og Romsdal fylke. . Les mer om re:member-bidraget her.