Phishing via e-post

Det finnes flere typer svindelforsøk via e-post, såkalt phishing. Vi oppfordrer våre kunder til å være oppmerksomme på slike forsøk. Det er hovedsakelig to typer phishing du kan bli utsatt for.

Alternativ én er e-poster som er designet for å se ut som det kommer fra et legitimt foretak eller organisasjon, men som har en falsk avsenderadresse. En falsk e-post kan se slik ut:

 

E-posten har som hensikt å lure deg til å gi fra deg personlig eller økonomisk informasjon som brukernavn, passord, personnummer, kortnummer eller bankkontonummer. Den kan også oppfordre deg til å trykke på en link som går til en falsk nettside, som kan ligne på foretakets nettside. Dersom du har gitt fra deg opplysninger, kan du ringe oss på telefon 73 89 77 97.

Det andre alternativet er e-poster som inneholder en type lokke-tilbud og en link til et foretak. Dersom du trykker på en slik link kan den installere et program på PCen uten at det merkes, en såkalt ‘trojan’. Deretter kjøres programmet og samler inn personlig informasjon som brukernavn og passord til banktjenester som den sender videre.

Hacking av sosiale medier

Det er ikke uvanlig at personer får sine kontoer på sosiale medier hacket. Dersom kontakter på sosiale medier spør om passord eller kortnummer, er sannsynligheten stor for at dette er en svindler.